marți, 12 februarie 2008

Bucurestiul

      Bucurestiul probabil a fost o data (poate si ca niciodata) un centru magnific, insa acum cand simtim efectele economiei capitaliste si a societatii democratice, putem observa o schimbare radicala de comportament al cetatenilor fata de cetateni si fata de sistem.  In acest articol o sa le luam pe rand, pe categorii, acestea fiind: comportament, indiferenta fata de ceilalti sau de cei care au nevoie de ajutor, afacerile, circulatia si transportul in public.

 

     Comportamentul

 

   Comportamentul poate este unul din care deriveaza celelalte probleme, iar comportamentul insusi deriveaza din educatie. Nu mai putem zice ca ne mandrim cu una dintre cele mai bune sisteme de educatie din europa. Inainte mergea… de ce ? pentru ca nu aveai incotro, ca sa poti reusi ceva in viata trebuia sa inveti sa iti formezi o meserie si sa si fii bun la ceea ce faci. Acum cu democratia, sunt insa alte tentatii. Care ar fi acelea ? Pai cum ar fi sa iesi cu prietena in oras, sa te joci pe computer, sa socializezi prin computer (si prin asta intelegem in 70% din cazuri, messenger). Iar toate acestea nu sunt rele, sunt chiar foarte bune, copiii se maturizeaza mai repede, isi pot trai viata asa cum vor ei. Si asa si fac, o traiesc cum vor ei. Insa neglijeaza pe drum un lucru esential: educatia sau mai bine zis scoala. Ca un sumar al lucrurilor care se petrec acuma in Romania, scoala romaneasca pur si simplu nu tine pasul cu evolutia, cu mintile tinere ale cetatenilor romani. Astfel sistemul educativ este aproape la fel de rigid cum era in anii comunismului, insa nu are nimic prin care sa ne faca sa stam lipiti de el, nu ne incanta cu nimic, metodele de predare sunt practic tot cele comuniste. Deci preferam sa facem altceva si cum avem ce, asta si facem.

     Problema apare in momentul in care copiii mai mici sau cu cei mai mari, invata limbaje obscene, invata cum sa faca misto de fete pe strada, cum sa se ia de ele si asa mai departe, si cu aceasta educatia creste, ajungand cetateanul atat de tipic bucurestean pe care il vedem aproape la fiecare colt de strada: nepasator fata de ceea ce este in jurul lui, ii pasa numai de bunastarea personala si are impresia ca orice face el este admis deci orice ar zice cineva jignit in jurul sau, nu conteaza.

 

 

     Indiferenta

 

    Acesta este un subiect mai sensibil cu referire la  comportamentul tipic bucurestean cand cineva are nevoie de ceva. Incepem cu ce este mai elementar: daca o femeie in varsta are nevoie sa treaca strada si are nevoie de ajutor, multor bucuresteni li se pare chiar o rusine sa fie vazuti in public ajutand batranica cu pricina. Isi amintesc ca ei nu cred in fantezii despre fapte bune si ca Dumnezeu te priveste. Stiti ce? Nici eu nu cred in asa ceva. Dar cred in dreptul fiecaruia de a primi ajutor de la cei din jur.

    Comportamentul bucuresteanului tipic devine si mai ciudat in momentul in care o femeie este vazuta ca fiind urmarita si jignita in public de cativa pustani. Luati-o altfel: daca un grup de oameni ar face misto de voi pe strada v-ati simti bine, stiind ca nu puteti sa faceti mare lucru ? Nu v-ar prinde bine o mana de ajutor ? Cred ca astea doua intrebari spun totul, asta bineinteles daca nu sunt citite cu un sens de misto.

 

            Afacerile

 

     Acesta la randul sau este un subiect sensibil, multi dintre cititor nestiind ce inseamna sa ai o afacere care sa prospere intr-un mediu abia iesit din comunism. Bun, istorie neoficiala 101 :  dupa comunism cei care aveau legaturi cu cei care aveau legaturi cu oameni influenti din statul de atunci, au controlat practic totul, asta dupa ce au furat, bineinteles. Insa cand furatul nu se mai poate , totul poate deveni legal. Exemplu simplu: esti conectat, poti sa faci rost de investitii pentru cladiri. X vine la tine vrea o investitie, ii dai cu dobanda bineinteles dar ii ceri ceri si cateva cotizatii in plus pentru alte proiecte etc, pe care le-ar mai putea dori. X are nevoie de subcontractori pentru proiectul A, insa tu ceri si acelor subcontractori cateva cotizatii pentru a mai avea proiecte dupa ce termina cu domnul X, proiecte de la tine bineinteles. Si totul merge intr-un stil mafiot. Si exista astfel de lucruri, de altfel foarte legale, si exista chiar la noi in Bucuresti, daca nu ma credeti pe cuvant, mai mult nu pot sa va spun.

 

           Circulatia si transportul in public

      Buun, aici vine umorul. Cum faci sa ajungi din punctul X in punctul Y aflat in cealalta parte a orasului. Bineinteles ca nu vrei sa stai 3 ore pentru 20 km, pentru ca in cazul ala pe jos ai fi acoperit deja 12 km la mers normal si daca esti putin traznit si ai un mod amuzant de a merge pe strada (asa cum am eu) ajungi din Crangasi pana la Obor intr-o ora jumatate (pe jos, normal). Bun deci daca nu preferi peujosul atunci ai doua optiuni : fie folosesti masina personala/de firma/ taxi  fie folosesti transportul in public.

      Haideti sa luam prima categorie : stiti primul subiect ?  despre educatie  ? Se vede din plin in trafic. 40% din soferi ar face ORICE ca sa ajunga in fata ta, chiar daca asta nu le castiga decat eventual 2 secunde avans fata de tine pana la destinatie. Asta inseamna ca pentru cele 2 secunde vei fi inghesuit in trafic, claxonat si flashuit. Chiar si pe trafic normal de seara, unii soferi prefera sa iti lumineze interiorul vehiculului cu flashuri chiar daca mergi normal, pe banda ta, insa nu tii cont de ceea ce vor ei : sa te dai la o parte (eventual sa opresti pe marginea drumului) sau sa mergi  mai repede (mult mai repede). Ca sa nu mai zic ca cu faza de drum bagata in oglinzi si asa mai departe, esti incapacitat de a mai conduce cumva, deci clar nu te poti da la o parte din drum pentru ca nu vezi ce e in lateral si clar nu poti sa mergi mai repede pentru ca te enerveaza ala din spate. Rezultatul e destul de unic : te depasesc asa cum stiu ei mai bine (adica incalcand cel putin 20-30 reguli de circulatie numai in acea depasire), facandu-ti diverse semne cand trec pe langa tine. Si ca sa fie si mai frumoasa poza, politia rutiera este un subiect de gluma mai nou. Poti la alegere sa faci slalom in fata lor, poti sa accelerezi pana la 100km/h sa le dilatezi pupilele sau poti sa claxonezi alti participanti la trafic fara nici un fel de motiv, ba chiar poti parca neregulamentar in fata lor si in 95% din cazuri nu vei pati nimic. Vor intoarce privirea dintr-o data, distrasi de o anume reclama, nevazand nimic. Cele 5% din cazuri inseamna practic ghinionul sa fii in momentul in care se plictiseste domnul politist si vrea sa mai faca pe duru, sa fie venerat de catre sofer. Personal am vazut accident care s-a intamplat in fata unei masini de politie dar nici macar nu au oprit sa vada daca a patit cineva ceva. Asta este trist. Si nu este pe deplin vina soferilor, nu ma intelegeti gresit. Ati mers vreodata pe stefan cel mare ? Pe Bvd. Decebal? Benzinle nu sunt marcate, doamnelor si domnilor. Fiecare merge asa cum crede el ca este banda, evident aproximand cam cate masini incap pe latimea soselei. Iar in lipsa unor marcaje, e clar ca toti soferii vor crede ca e ok sa parcheze in mijlocul benzii ca sa se duca sa isi ia oua de la alimentara, in timp ce alti zeci de soferi trebuie sa se roage de altii pentru a putea depasi masina stationata.

     DAR, sa trecem mai departe la competitorul principal al masinii personale : transportul in public. Da, este vorba de RATB si Metrorex, cele doua principale companii de transport in public. Pentru cei care nu au mai auzit de transport in public , RATB-ul se ocupa cu transportul persoanelor in autobuze, iar Metrorex se ocupa cu transportul lor in metrouri mazgalite cu grafitti(nu stiu cum se scrie corect).

     Haideti sa facem un chart 101 despre beneficii si disconforturi :

 

Beneficii:

-         ieftin si mai nou chiar fiabil (sunt destule autobuze, intervalul de asteptare este chiar mic)

-         tramvaiele se misca, chiar foarte bine, sunt rapide, mult mai rapide de multe ori decat masinile

-         Linii de transport prin tot orasul

-         Metroul este foarte rapid ca timp economisit mai ales daca stati langa o statie de metrou

 

Disconforturi:

-         Timp de asteptare la unele linii care nu sunt foarte circulate

-         Pentru destinatii mai indepartate trebuie sa schimbati cel putin o data daca nu de doua ori mijlocul de transport, de multe ori trebuie sa mergeti de la tramvai la metrou si tot asa, iar timpul de asteptare creste considerabil

-         Aglomeratie : mai avem putin si ajungem ca in Asia, caldura insuportabila vara (sa nu mai zic de mirosuri), ceea ce auzi de la unii calatori te face sa iti pierzi urechile

 

    De multe ori , transportul in comun este preferat masinii personale si chiar multi oameni care au masina folosesc transportul in public. In fond, mai nou o calatorie la ora de varf din Colentina pana in Crangasi si inapoi te costa in jur de 20 lei in pretul de benzina.

    Oricare ar fi alegerea cetateanului insa, sculatul devreme deja devine o necesitate pentru a putea pleca din timp spre locul de munca pe un trafic mai decent.

 

 

Sugestie personala (a nu fi luata in seama): ar trebui ca unele zile masinile cu numar impar sa mearga doar de la ora 6 la ora 7 la servici si cele cu numar par de la 7 la 8, iar in alte zile sa fie invers. In fond lucrul incepe de pe la 9 in toate firmele aproape, iar traficul ar fi la jumate. In restul orelor, alegerea oricui evident. Oricum ne trezim de la 6 mai nou, nu ? Daca plecam toti de acasa la aceeasi ora nu rezolvam nimic.

2 comentarii:

Andreea Dumitrescu spunea...

Nu-s de acord cu conceptia asta conform careia scoala este de vina in totalitate pt proasta educatie a majoritatii romanilor sau ma rog, particularizand, a majoritatii bucurestenilor. Mai degraba as zice ca e de vina pt ca suntem un popor de ignoranti. Desigur, are si ea o contributie importanta la educatie dar nu e una de 100%.
Educatia vine in primul rand de acasa ca slava domnului, cu totii stim ca nimeni nu ajunge pe bancile scolii de cum se naste. Si in timpul asta, familia tre sa se ocupe sa-ti asigure un minim de reguli de conduita, lucru de care, se intampla cateodata, sa nu fie in stare din anumite motive. (aici intervine si problema: de ce faceti fratilor copii daca nu sunteti in stare sa-i faceti oameni?) Iertati-ma, dar in cazul asta mi se pare greu de realizat ca un invatator sau un profesor sa corecteze aceste lipsuri in conditiile in care el trebuie sa se ocupe de mai multi copii si in conditiile in care copilul cu pricina se intoarce in fiecare seara in acel mediu care s-a dovedit incapabil in a-i oferi niste chestiuni elementare de comportament. Sunt cazuri unde copiii au reusit sa isi dea seama cum e bine chiar daca la ei in familie se proceda exact pe dos dar nu e un lucru general, sunt exceptii.
Da, o sa ziceti ca exista sistemul de invatamant prescolar dar sa fim seriosi, sunt multi parinti care prefera sa-si tina copiii acasa pe motiv ca “sa-si mai traiasca si ei copilaria”. Gandire stupida, daca ma intrebati pe mine…pt ca la gradinita stai cu copii de varsta ta, avand activitati specifice varstei tale, nu cred ca cere nimeni imposibilul de la niste copilasi, pe cand daca parintii insista sa te tina acasa, de cele mai multe ori risti sa ajungi sa fii cocolosit, rasfatat, genul de copil caruia ii cara mama ghiozdanu si-n clasa a VIII-a, daca nu si mai incolo, dar sa nu exageram.

Andreea Dumitrescu spunea...

Referitor la sugestia personala...sa-nteleg ca intr-un fel saluti vechiul regim comunist?