sâmbătă, 16 februarie 2008

Interesat de fizica ? Nu, nu eu


    Hm totusi haideti sa dam o incercare. Tot ce este in jurul nostru poate fi explicat in ecuatii matematice. Si de fapt din cauza matematicii si fizicii puteti avea automobile, mall-uri si asa mai departe, altfel totul ar fi extraordinar de plictisitor.
    Asa ca va trimit spre un site de fizica, care se ocupa cu...pai...fizica. Este un site facut de romanasi si merita vazut, e inca la inceput insa pentru cei pe care ii intereseaza merita.

     www.nabla.ro  > si un mic citat mai jos ca sa vedeti ce va asteapta :
 
   
"Desi se credea ca apa Pamantului provine din ciocnirile acestuia cu comete, studiul apei din constitutia acestora cu ajutorul radiotelescoapelor a aratat ca nu e aceeasi cu cea de pe Pamant. Cealalta posibilitate este ca apa sa se fi acumulat in urma ciocnirilor cu meteori "
   

miercuri, 13 februarie 2008

Inventii care au schimbat lumea: Computerul

Fara inventia urmatoare, acest articol nu ar fi posibil. Dar nu este scrisul. Fara aceasta, avioanele nu ar putea zbura…dar nu este motorul cu reactie. Fara ea, banii ar inceta efectiv sa mai existe, toate societatile moderne s-ar prabusi. Si cel mai rau… nu mi-as putea porni masina : deci un tentativ ura pentru … computer.

 

            Computerele cu siguranta au schimbat societatea, au eliminat eroarea (in mare parte cel putin) si pot face calcule matematice mult mai rapid, ba chiar noii roboti care se bazeaza pe computere, pot taia si legume fara probleme. Sunt in multe privinte o fiinta umana mult mai rapida. Pe de alta parte, computerele sunt incete, batute in cap. De exemplu scriu articolul si deodata computerul se opreste, pur si simplu. Il deschid dar spune ca trebuie sa imi verifice hard drive-ul pentru ca nu l-am inchis cum trebuie. NICI NU TE-AM INCHIS, idiotenie ce esti. Si ce este si mai rau este faptul ca ele au devenit o parte integranta din viata noastra, fara ele nu ne mai putem descurca.

            In trecut pentru a scrie un articol si pentru a-l publica trebuia sa scrii articolul, sa il trimiti la un dactilograf care decidea cum va arata articolul in pagina. Pe urma prin miracolul topirii metalului se formau matrite din metal cu articolul tau , totul era aranjat si urma printarea, si aceea la randul ei o treaba deloc usoara. Acum, scriu de acasa, un articol complet, deschid pagina de administrare a blog-ului si dau copy paste si am terminat. In redactii, situatia nu este altfel. Un jurnalist scrie articolul, il trimite prin e-mail sau via networking unui singur om care se ocupa de aranjarea in pagina, punerea imaginilor, etc, si trimiterea catre o imprimanta de capacitate mare, normal si aceasta automatica. Totu este deci mult mai usor, mult mai accesibil. Insa lucrul fascinant este faptul ca luam computerul de-a gata inventat de cand exista lumea. De fapt istoria sa este o poveste care se intinde peste 300 de ani de evolutie. Este o poveste despre exces si obsesie. Si ca orice numim acum civilizatie, totul a inceput si revolutia industriala. In timpul revolutiei industriale, lumea se bucura de varful civilizatiei europene. Insa toate masinariile erau controlate de oameni si asa cum stim,oamenii fac greseli. Trebuia inventat ceva care sa schimbe acest lucru, trebuia inventat… computerul, un creier mecanic. Dar pentru ca ideea sa fie inventata, a trebuit un om cu un creion. Charles Babbidge, era un respectat economist si un membru al societatii roiale. Dar totul a mers prost. Cand a murit 130 de ani in urma, nimeni nu a mers la inmormantarea sa. El s-a cufundat in studiul miracolelor biblice si a calculat ca sansele de a fi ridicat din morti erau 1 din 1000.000.000.000…ciudat. Dar acesta era un om care s-a copt singur intr-un cuptor timp de 4 minute pentru a afla ce se intampla. Babbidge era un nebun complet. Era obsedat de matematica, de tabelatie, fiecare lucru din viata sa trebuia pus intr-un plan matematic. El este cel care a inventat o masinarie mecanica, capabila de calcule matematice care putea fi programata sa calculeze practic orice. Este ceea ce noi am fi numit un computer, este ceea ce oamenii din ziua aceea numeau un miracol. Statul i-a dat cateva mii de lire sterline pentru a continua lucrul, insa nu a reusit niciodata sa termine. Inginerul sau care construia intreaga masinarie a renuntat dupa ce cei doi s-au certat. Babbidge nu a mai fost luat in serios niciodata, desi avea idei stralucite. Ceea ce trebuia sa devina a fost insa construit pana la urma in zilele noastre cu ocazia implinirii a 200 de ani de la inventia lui Babbidge. Este capabila de calcule monstruoase, cum ar fi calcule balistice.

            Insa computerul a devenit o realitate abia 80 de ani mai tarziu, in timpul celui de-al doilea razboi mondial, in timp ce Anglia era atacata de fortele naziste. El a fost construit de Tommy Flowers ca un mijloc de a sparge cifrul Lorenz pe care chiar Hitler insusi il folosea. Si a fost un succes, se numea Colossus. Insa pentru ca era un computer din timpul razboiului ce facea lucruri pentru…armata, a fost declarat ca fiind top secret si Tommy Flowers, neavand voie sa vorbeasca nimanui despre inventia sa, nu a putut obtine sprijin universitar pentru ideile sale de computer. Deci pana la urma, nimeni nu a stiut de ceea ce Flowers inventase timp de mai bine de 50 de ani. Bineinteles, un alt grup, mult mai putin secretivi, numiti… americani… au inventat computerul, folosing ideile lui Flowers. Acestea erau bineinteles controlate tot de armata. Chiar seful IBM a zis intr-o zi “Probabil lumea va avea la un moment dat nevoie de doar 5 computere”. Nu exista conceptul ca un computer putea fi folosit de catre oameni obisnuiti, civili. Abia in 1980 conceptul devine realitate, dupa Xerox Parc, prin computerele Apple, care la randul lor se foloseau de ideile de la Xerox Parc pentru interfata grafica pentru Lisa, primul lor computer cu interfata grafica user-friendly. Pe urma a urmat Windows ca sistem de operare, computerele devenind din ce in ce mai puternice. Astazi un cip cu silicon are puterea a 100 000 de computere Colossus, avand 400 000 000 de “switches”, pe cand Colossus avea doar 2000 de valve, adica doar 2000 de “switches”.

            Insa evolutia computerului nu se opreste nimic. Unul dintre lucrurile de care omenirea se teme este aparitia unui robot precum Terminatorul care pur si simplu nu se va opri niciodata. Insa in prezent un aspirator “inteligent” de sufragerie care nu stie unde se termina covorul dar cica stie sa aspire singur, este tot ce avem mai infricosator. Pe de alta parte echipe intregi de roboti cu un aspect de caini se lupta in RoboCup, cupa de fotbal a robotilor. Ideea este ca pana in 2050, o echipa de roboti va putea invinge o echipa formata din oameni. Insa haideti sa fim putin pesimisti. In 1980 spuneau ca luna va fi colonizata de oameni pana in 2010 si totusi ne vedem acum foarte aproape de acest termen ca nici nu stim cum sa trimitem omul pe Luna, mai bine zis cum se poate descurca singur fara mare ajutor de pe Pamant. Deci din asta invatam ca nu suntem foarte buni la facut previziuni.

 

         O zi buna.

marți, 12 februarie 2008

Cum ne alegem masina

Pareri personale evident....

Bun, azi acoperim … masinile. Ce facem, cum le alegem, dupa ce le alegem.

 

            Brandul:

 

     Pentru orice cel mai important lucru dintre toate este brandul. Cand stim pe ce buget ne bazam incepem si cautam masina pe care ne-o putem permite incepand evident cu brandurile care ne plac. Cui nu-i place un Mercedes de pilda ? Mie nu-mi place. Eu prefer BMW. Dar ce conduc ? Un Logan. De ce ? Va explic mai tarziu.

      Dar ce este cel mai important aici este faptul ca brandul de multe ori nu explica si masina. Da intr-adevar daca scrie Mercedes pe masina de cele mai multe ori masina va fi una buna. Insa un caz bun de adus aminte este faptul ca A Classe de la Mercedes s-a rasturnat in timpul unui test de manevrare le viteza de oras. Acelasi test a fost facut si de Logan unde cica si el s-a rasturnat insa testul a fost refacut de n ori de emisiunile de specialitate romanesti si de catre inginerii de la Renault si pana la urma nemtii au recunoscut ca s-ar putea ca testul sa nu fi fost chiar asa de precis, din motive obiective. Insa sa revenim la Mercedesul rasturnat. Din cauza acestui “incident” au pus ESP pe toate masinile livrate din A Classe ca standard, insa acest lucru clarifica faptul ca pana la urma si cei mai straluciti gresesc cateodata. Normal, nu am zis ca e o masina proasta, de fapt este o masina foarte buna din clasa ei insa are un raport pret/calitate la fel de bun precum al adidasilor comercializati de Nike. BMW nu este chiar in aceeasi situatie cu Seria 1, insa sa fim seriosi :  e o masina destul de urata si cam scumpa, chiar daca se vede totusi amprenta BMW in motor si tinuta de drum. Deci ce am invatat din capitolul asta copii ? Nu va alegeti masina numai dupa brand, ascultati de testele internationale facute, uitati-va, faceti comparatii. Si tineti minte: o masina second-hand din 2000 nu e acelasi lucru cu modelul refacut in 2007, chiar daca il luati mai ieftin. De fapt second-hand este un joc la lotto. Vei avea sau nu probleme cu ea ? N-ai de unde sa stii: nu e noua.

 

           Raporturi:

 

            Cand va alegeti o masina noua este bine de tinut minte sa faceti comparatii la absolut orice si sa va ganditi la absolut orice. Haideti sa luam un exemplu destul de simplu cu doar cateva categorii de comparatie:  Opel Astra Classic II vs. Logan Prestige 16v.

 

     Pret: 10500 euro (logan prestige 16v cu airbaguri laterale si garantie 3 ani extenso) vs 14000 euro( opel astra classic II, 103 cp, full option). Note: la opel este cel mai bun pret pe care l-am putut obtine de pe site-urile dealerilor deci se poate si mai bine insa am vazut si cu 15500, eu l-am luat pe cel mai bun.

      Putere Motor:  105cp(logan) vs 103cp (opel)    Note: deci sunt la fel, 2 cp nu se mai pun, iar motoarele sunt cunoscute ca fiind bune ambele, si renault si opel.

      Performanta: acceleratie 0-100 logan: 10.3 secunde (datele producatorului)

                            Acceleratie 0-100 opel astra: 12.8 secunde (datele producatorului)

 

      In primul rand sa nu aud faze gen “loganul nu prinde niciodata in 10.3 sec 100km/h” . Prinde. Am unul si stiu. Acum pentru cei care ati fi spus “dar de ce opel prinde in 2.5 secunde mai tarziu decat logan ? aceeasi putere, motor nemtesc”

       Hm, motorul este sau nu este nemtesc nu conteaza, aia isi spune cuvantul in cat timp rezista si acum toti producatorii europeni isi garanteaza motoarele in mod neoficial la 300.000-400.000 km in conditii de intretinere normala.

            Explicatia la intrebarea voastra este chiar banala. Logan cantareste o tona pe cand opel astra classic II cantareste 1.2 tone. Deci per tona, loganul va avea mai multi cp decat astra. Iar daca pui ca astra la pretul ala nu iti da nush ce sisteme cum iti da bmw  ca sa nu se simta diferenta, atunci logan este castigator aici si la pret.

 

   Dar trecem mai departe. Cum este raportul pret/calitate : pai pot sa va spun ca suspensiile din logan sunt mai moi,facute mai bine pentru drumurile romanesti, deci comfort mai mare. Pe de alta parte interiorul unui Opel Astra este mai bine finisat. Nu primiti nimic mai mult ca dotari decat ca la un Logan insa intr-adevar e destul de dragut in interior desi nu-mi place butonul ala de faruri.
    Am lamurit si asta, sa trecem mai departe la…. Intretinere. Eh aici e destul de complicat. Nu, nu pentru ca sunt multe date, tocma pentru ca nu sunt multe date. Cei care aveti Opel si alte marci poate imi puteti lasa niste mesaje cu preturi REALE (atentie) in legatura cu asigurarile, preturile unor piese de referinte (cum ar fi un far), etc.

     Insa la Logan un CASCO va costa 300 de euro. La un VW Caddy va costa aproximativ 1500 euro. 5 ori mai mare pretul e destul de mult. Un far de Skoda Octavia costa 21 mil lei vechi, iar un far la Logan din cate stiu eu costa aproximativ 3.5 mil lei vechi.

 

      Aici intretinerea isi spune cuvantul. Evident unde platesti mai putin e mai bine, cu conditia ca masina aleasa sa nu fie o Lada Kalina sau ce modele au mai scos ei acuma. Btw, stiati ca Lada Kalina este facuta sa fie competitiva cu masini care nu se mai produc ? In fine…

 

      De asemenea uitati-va la service. Cate sunt in tara, ce servicii de asistenta aveti, etc. . Cand aveti probleme chiar va trebuiesc aceste informatii.

 

       Bun aici am facut raporturi, urmeaza parerea personala si nu va mai plictisesc:

 

  Parere personala (doh): O masina ieftina nu inseamna neaparat prost construita, sau ca e proasta prin definitie. Skoda de exemplu nu mai este Skoda. Este VW, are motor VW, etc. Inainte radeam de ei, acum toti cumparam. La fel si cu Dacia, nu este Dacia, este Renault. Iar un pret mai mic se justifica si de asemenea prin locul in care este construit. Mana de lucru e mai ieftina in est decat in vest, deci pretul la masina scade, etc. Pana in jurul a 20 000 euro, la tehnica masinile sunt cam la fel, ceea ce difera este comfortul, gadgeturile din interior, etc.

Bucurestiul

      Bucurestiul probabil a fost o data (poate si ca niciodata) un centru magnific, insa acum cand simtim efectele economiei capitaliste si a societatii democratice, putem observa o schimbare radicala de comportament al cetatenilor fata de cetateni si fata de sistem.  In acest articol o sa le luam pe rand, pe categorii, acestea fiind: comportament, indiferenta fata de ceilalti sau de cei care au nevoie de ajutor, afacerile, circulatia si transportul in public.

 

     Comportamentul

 

   Comportamentul poate este unul din care deriveaza celelalte probleme, iar comportamentul insusi deriveaza din educatie. Nu mai putem zice ca ne mandrim cu una dintre cele mai bune sisteme de educatie din europa. Inainte mergea… de ce ? pentru ca nu aveai incotro, ca sa poti reusi ceva in viata trebuia sa inveti sa iti formezi o meserie si sa si fii bun la ceea ce faci. Acum cu democratia, sunt insa alte tentatii. Care ar fi acelea ? Pai cum ar fi sa iesi cu prietena in oras, sa te joci pe computer, sa socializezi prin computer (si prin asta intelegem in 70% din cazuri, messenger). Iar toate acestea nu sunt rele, sunt chiar foarte bune, copiii se maturizeaza mai repede, isi pot trai viata asa cum vor ei. Si asa si fac, o traiesc cum vor ei. Insa neglijeaza pe drum un lucru esential: educatia sau mai bine zis scoala. Ca un sumar al lucrurilor care se petrec acuma in Romania, scoala romaneasca pur si simplu nu tine pasul cu evolutia, cu mintile tinere ale cetatenilor romani. Astfel sistemul educativ este aproape la fel de rigid cum era in anii comunismului, insa nu are nimic prin care sa ne faca sa stam lipiti de el, nu ne incanta cu nimic, metodele de predare sunt practic tot cele comuniste. Deci preferam sa facem altceva si cum avem ce, asta si facem.

     Problema apare in momentul in care copiii mai mici sau cu cei mai mari, invata limbaje obscene, invata cum sa faca misto de fete pe strada, cum sa se ia de ele si asa mai departe, si cu aceasta educatia creste, ajungand cetateanul atat de tipic bucurestean pe care il vedem aproape la fiecare colt de strada: nepasator fata de ceea ce este in jurul lui, ii pasa numai de bunastarea personala si are impresia ca orice face el este admis deci orice ar zice cineva jignit in jurul sau, nu conteaza.

 

 

     Indiferenta

 

    Acesta este un subiect mai sensibil cu referire la  comportamentul tipic bucurestean cand cineva are nevoie de ceva. Incepem cu ce este mai elementar: daca o femeie in varsta are nevoie sa treaca strada si are nevoie de ajutor, multor bucuresteni li se pare chiar o rusine sa fie vazuti in public ajutand batranica cu pricina. Isi amintesc ca ei nu cred in fantezii despre fapte bune si ca Dumnezeu te priveste. Stiti ce? Nici eu nu cred in asa ceva. Dar cred in dreptul fiecaruia de a primi ajutor de la cei din jur.

    Comportamentul bucuresteanului tipic devine si mai ciudat in momentul in care o femeie este vazuta ca fiind urmarita si jignita in public de cativa pustani. Luati-o altfel: daca un grup de oameni ar face misto de voi pe strada v-ati simti bine, stiind ca nu puteti sa faceti mare lucru ? Nu v-ar prinde bine o mana de ajutor ? Cred ca astea doua intrebari spun totul, asta bineinteles daca nu sunt citite cu un sens de misto.

 

            Afacerile

 

     Acesta la randul sau este un subiect sensibil, multi dintre cititor nestiind ce inseamna sa ai o afacere care sa prospere intr-un mediu abia iesit din comunism. Bun, istorie neoficiala 101 :  dupa comunism cei care aveau legaturi cu cei care aveau legaturi cu oameni influenti din statul de atunci, au controlat practic totul, asta dupa ce au furat, bineinteles. Insa cand furatul nu se mai poate , totul poate deveni legal. Exemplu simplu: esti conectat, poti sa faci rost de investitii pentru cladiri. X vine la tine vrea o investitie, ii dai cu dobanda bineinteles dar ii ceri ceri si cateva cotizatii in plus pentru alte proiecte etc, pe care le-ar mai putea dori. X are nevoie de subcontractori pentru proiectul A, insa tu ceri si acelor subcontractori cateva cotizatii pentru a mai avea proiecte dupa ce termina cu domnul X, proiecte de la tine bineinteles. Si totul merge intr-un stil mafiot. Si exista astfel de lucruri, de altfel foarte legale, si exista chiar la noi in Bucuresti, daca nu ma credeti pe cuvant, mai mult nu pot sa va spun.

 

           Circulatia si transportul in public

      Buun, aici vine umorul. Cum faci sa ajungi din punctul X in punctul Y aflat in cealalta parte a orasului. Bineinteles ca nu vrei sa stai 3 ore pentru 20 km, pentru ca in cazul ala pe jos ai fi acoperit deja 12 km la mers normal si daca esti putin traznit si ai un mod amuzant de a merge pe strada (asa cum am eu) ajungi din Crangasi pana la Obor intr-o ora jumatate (pe jos, normal). Bun deci daca nu preferi peujosul atunci ai doua optiuni : fie folosesti masina personala/de firma/ taxi  fie folosesti transportul in public.

      Haideti sa luam prima categorie : stiti primul subiect ?  despre educatie  ? Se vede din plin in trafic. 40% din soferi ar face ORICE ca sa ajunga in fata ta, chiar daca asta nu le castiga decat eventual 2 secunde avans fata de tine pana la destinatie. Asta inseamna ca pentru cele 2 secunde vei fi inghesuit in trafic, claxonat si flashuit. Chiar si pe trafic normal de seara, unii soferi prefera sa iti lumineze interiorul vehiculului cu flashuri chiar daca mergi normal, pe banda ta, insa nu tii cont de ceea ce vor ei : sa te dai la o parte (eventual sa opresti pe marginea drumului) sau sa mergi  mai repede (mult mai repede). Ca sa nu mai zic ca cu faza de drum bagata in oglinzi si asa mai departe, esti incapacitat de a mai conduce cumva, deci clar nu te poti da la o parte din drum pentru ca nu vezi ce e in lateral si clar nu poti sa mergi mai repede pentru ca te enerveaza ala din spate. Rezultatul e destul de unic : te depasesc asa cum stiu ei mai bine (adica incalcand cel putin 20-30 reguli de circulatie numai in acea depasire), facandu-ti diverse semne cand trec pe langa tine. Si ca sa fie si mai frumoasa poza, politia rutiera este un subiect de gluma mai nou. Poti la alegere sa faci slalom in fata lor, poti sa accelerezi pana la 100km/h sa le dilatezi pupilele sau poti sa claxonezi alti participanti la trafic fara nici un fel de motiv, ba chiar poti parca neregulamentar in fata lor si in 95% din cazuri nu vei pati nimic. Vor intoarce privirea dintr-o data, distrasi de o anume reclama, nevazand nimic. Cele 5% din cazuri inseamna practic ghinionul sa fii in momentul in care se plictiseste domnul politist si vrea sa mai faca pe duru, sa fie venerat de catre sofer. Personal am vazut accident care s-a intamplat in fata unei masini de politie dar nici macar nu au oprit sa vada daca a patit cineva ceva. Asta este trist. Si nu este pe deplin vina soferilor, nu ma intelegeti gresit. Ati mers vreodata pe stefan cel mare ? Pe Bvd. Decebal? Benzinle nu sunt marcate, doamnelor si domnilor. Fiecare merge asa cum crede el ca este banda, evident aproximand cam cate masini incap pe latimea soselei. Iar in lipsa unor marcaje, e clar ca toti soferii vor crede ca e ok sa parcheze in mijlocul benzii ca sa se duca sa isi ia oua de la alimentara, in timp ce alti zeci de soferi trebuie sa se roage de altii pentru a putea depasi masina stationata.

     DAR, sa trecem mai departe la competitorul principal al masinii personale : transportul in public. Da, este vorba de RATB si Metrorex, cele doua principale companii de transport in public. Pentru cei care nu au mai auzit de transport in public , RATB-ul se ocupa cu transportul persoanelor in autobuze, iar Metrorex se ocupa cu transportul lor in metrouri mazgalite cu grafitti(nu stiu cum se scrie corect).

     Haideti sa facem un chart 101 despre beneficii si disconforturi :

 

Beneficii:

-         ieftin si mai nou chiar fiabil (sunt destule autobuze, intervalul de asteptare este chiar mic)

-         tramvaiele se misca, chiar foarte bine, sunt rapide, mult mai rapide de multe ori decat masinile

-         Linii de transport prin tot orasul

-         Metroul este foarte rapid ca timp economisit mai ales daca stati langa o statie de metrou

 

Disconforturi:

-         Timp de asteptare la unele linii care nu sunt foarte circulate

-         Pentru destinatii mai indepartate trebuie sa schimbati cel putin o data daca nu de doua ori mijlocul de transport, de multe ori trebuie sa mergeti de la tramvai la metrou si tot asa, iar timpul de asteptare creste considerabil

-         Aglomeratie : mai avem putin si ajungem ca in Asia, caldura insuportabila vara (sa nu mai zic de mirosuri), ceea ce auzi de la unii calatori te face sa iti pierzi urechile

 

    De multe ori , transportul in comun este preferat masinii personale si chiar multi oameni care au masina folosesc transportul in public. In fond, mai nou o calatorie la ora de varf din Colentina pana in Crangasi si inapoi te costa in jur de 20 lei in pretul de benzina.

    Oricare ar fi alegerea cetateanului insa, sculatul devreme deja devine o necesitate pentru a putea pleca din timp spre locul de munca pe un trafic mai decent.

 

 

Sugestie personala (a nu fi luata in seama): ar trebui ca unele zile masinile cu numar impar sa mearga doar de la ora 6 la ora 7 la servici si cele cu numar par de la 7 la 8, iar in alte zile sa fie invers. In fond lucrul incepe de pe la 9 in toate firmele aproape, iar traficul ar fi la jumate. In restul orelor, alegerea oricui evident. Oricum ne trezim de la 6 mai nou, nu ? Daca plecam toti de acasa la aceeasi ora nu rezolvam nimic.